![]() |
Idea
Zasilanie silników gazem odparowanym, choć powszechne, ma niestety pewne mankamenty, które wraz z rozwojem instalacji gazowych były niwelowane. Nadal jednak ten sposób podawania gazu do silnika nie jest doskonały. Odczuwalny spadek mocy silnika wynikający ze zmniejszenia współczynnika napełniania cylindrów we wcześniejszych generacjach instalacji gazowych, w których wykorzystywano mieszalniki montowane w układach dolotowych jest obecnie, przy zastosowaniu systemów sekwencyjnego wtrysku gazu odparowanego, praktycznie niezauważalny. Jednak cały czas konstruktorzy borykają się z trudnościami w dostarczeniu odpowiedniej dawki paliwa gazowego, odpowiadającego energetycznie dawce benzyny. Taka dawka LPG w fazie gazowej nie jest w stanie zmieścić się nawet w kolektorze dolotowym silnika, nie wspominając już o komorach spalania. Nawet gdyby wtłoczyć ją do cylindrów to nie wystarczyłoby już objętości na pomieszczenie odpowiedniej do spalenia ilości powietrza. Innym mankamentem instalacji wykorzystujących LPG w fazie gazowej jest ilość gazu gazu odparowywanego w reduktorze-parowniku, która jest zależna od warunków atmosferycznych (temperatury i ciśnienia). Rozwiązaniem eliminującym te mankamenty jest wtrysk gazu w fazie ciekłej. Ta sama porcja paliwa (w porównaniu z systemami wykorzystującymi LPG w fazie gazowej) będzie miała 260 razy mniejszą objętość. Tylko w ten sposób można zapewnić silnikowi odpowiednią, równoważną dawce benzyny, ilość paliwa gazowego. Wtrysk gazu w fazie ciekłej jest jak do tej pory najdoskonalszą metodą zasilania silnika LPG. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość poprawienia osiągów silnika, co wynika z tego, że LPG odparowujący w kanałach dolotowych lub komorach spalania (w zależności od rozwiązania) i odbierający ciepło do powietrza powoduje jego schłodzenie, przyczyniając się do zwiększenia gęstości mieszanki gazowo-powietrznej, a w konsekwencji zwiększenia współczynnika napełniania. Przy odpowiednim algorytmie doboru dawki LPG można nawet poprawić parametry silnika (zwiększenie mocy i momentu obrotowego) w stosunku do zasilania benzyną.
źródło: GAZEODostępny w sprzedaży Grudzień 2013/Styczeń 2014